دریم کچر هنر دستی که رویاها را به دام می‌اندازد
دریم کچرها: هنر دستی که رویاها را به دام می‌اندازد

در دنیایی که هر شب با کابوس‌ها و رویاها به خواب می‌رویم، یک نماد قدیمی هست که قرن‌هاست همچون پاسدار خواب‌های آرام شناخته می‌شود: دریم کچر؛ این نماد سنتی که ریشه در فرهنگ غنی و عمیق بومیان آمریکایی دارد، بیش از یک دست آویز تزیینی است؛ در دل تاریخ و باورهای قبیله‌ای کهن، دریم کچرها به عنوان نگهبانانی در برابر بختک‌های شبانه و نیروهای منفی، جایگاهی ویژه در بین قبیله سرخ پوست‌ها پیدا کرده‌اند؛ ولی این نمادهای باستانی چگونه از دل تاریخ بیرون آمده و به بخشی از فرهنگ مدرن تبدیل شده‌اند؟ بیایید با هم به این سفر معنوی برویم و داستان دریم کچرها را از زبان خودشان بشنویم.

دریم کچر چیست؟

دریم کچرها که به آن‌ها گیرنده‌های رویای خواب (کابوس‌گیر) نیز گفته می‌شود، نماد سنتی در فرهنگ بومی آمریکایی (قبیله های سرخ پوست آمریکا) هستند که برای محافظت از خواب‌های بد و برگرداندن آن‌ها به خواب‌های خوب مورد استفاده قرار می‌گیرفت؛ ولی امروزه دریم کچرها بیشتر جنبه تزیینی دارند.

معنی دریم کچر

معنی دریم کچر (Dream Catcher) یا کابوس گیر در فرهنگ‌های مختلف متفاوت هست؛ در زبان انگلیسی دریم (Dream) به معنای رویا و کچر (Catcher) به معنای گیرنده می‌باشد؛ ولی به طور کلی به عنوان نمادی از محافظت در برابر انرژی‌های منفی و ترویج خواب‌های مثبت شناخته می‌شود.

کابوس گیر نمادی از تاریخ و فرهنگ سرخ پوستان آمریکا
دریم کچر نمادی از تاریخ و فرهنگ سرخ پوستان آمریکا

دریم کچر: نمادی از تاریخ و فرهنگ سرخ پوستان آمریکا

دریم کچر (Dream Catcher) یک نماد قدیمی هست که از بومیان آمریکا سرچشمه گرفته هست؛ این نماد معمولاً بالای تخت آویزان می‌شود و دارای تارهای بافته شده هست که به شکل تار عنکبوت است.

در باور مردم قبیله اوجیبوه (ojibwe) عنکبوت‌ها نماد امنیت و آسودگی محسوب می‌شوند؛ قبیله اوجیبوه (اوجیب وا) یکی از بزرگ‌ترین قبیله‌های سرخ پوستان آمریکا به حساب می‌آیند که امروزه در ایالت‌های مرکزی و شمالی آمریکا و قسمت جنوبی کانادا ساکن هستند.

تاریخچه دریم کچر (Dream Catcher)
تاریخچه دریم کچر

تاریخچه دریم کچر

بر اساس یکی از افسانه‌های قدیمی قبیله سرخ پوست، در سرآغاز دنیا زنی افسانه‌ای به نام زن عنکبوتی (the spider woman) وجود داشت است که قبیله را از لحاظ معنوی و روحانی حفاظت می‌کرد؛ زن عنکبوتی به ویژه از افراد تازه به دنیا آمده (کودکان) محافظت می‌کرد و آن‌ها را از شر نیروهای اهریمنی (شیطانی) حفاظت می‌کرد.

با بزرگ‌تر شدن قبیله اوجیبوه، جمعیت این قبیله آمریکایی بیشتر شد و در سراسر قاره پخش شدند؛ با بالا رفتن جمعیت و گسترش قبیله Ojibwe باعث شد، توانایی زن عنکبوتی در حفاظت از تک‌تک مردم قبیله سخت‌تر شود و به مانند قدیم توانایی دور کردن نیروهای منفی را از مردم نداشته باشد.

زن عنکبوتی راه حلی برای محافظت از تک‌تک مردم قبیله پیدا کرد که آن هم ساختن دریم کچر (کابوس گیر) بود؛ به مرور زمان و گذشت نسل‌ها، مادربزرگان و مادرهای قبایل اوجیبوه و لاکوتا ‌توانستند با ساختن دریم کچر به عنوان شکارچی رویا استفاده کنند تا از فرزندان و افراد محافظت و مراقبت کند.

زنان سرخ پوست یک حلقه چوبی را با الیاف‌های طبیعی (نخ) پوشانده و بافت دریم کچر را انجام می‌دادند؛ دریم کچرها همچنین با اشیاء مقدسی مانند: منجوق، پر و مروارید که همگی باید به صورت طبیعی به دست می‌آمدند نیز تزیین می‌شدند تا اثر بخشی بیشتر داشته باشند.

دریم‌کچر نماد چیست؟
دریم کچر نماد چیست؟

دریم کچر نماد چیست؟

دریم کچر نمادی هست از شبکه‌ای که خوابهای بد را می‌گیرد و اجازه می‌دهد خواب‌های خوب به ذهن خواب‌بین نفوذ کنند.

حلقه دریم کچر در باور مردم قبیله ojibwe به عنوان منشأ دریم کچر شناخته می‌شوند نشان دهنده چرخه زندگی هست؛ همچنین حلقه کابوس گیر در باور آن‌ها به عنوان نماد ماه، خورشید و نشان دهنده گذر روز و شب نیز هست.

شبکه عنکبوتی بافته شده درون حلقه دریم کچر که وظیفه به دام انداختن کابوس‌ها را دارد نیز چه بسا ارتباط فراوانی با زن عنکبوتی دارد؛ زن عنکبوتی (the spider woman) به عنوان یکی از زنان افسانه‌ای و مدافع مردم در برابر کابوس ها (بختک) است و همچنین به عنوان سازنده دریم کچر نیز شناخته می‌شود.

دریم کچر با به کارگیری منجوق و مرواریدهای طبیعی نیز تزیین می‌شود؛ به باور برخی از سرخ پوستان مروارید نماد عنکبوت است که در حال بافتن شبکه درون حلقه کابوس گیر هست؛ ولی برخی دیگر از سرخ پوستان نیز باور دارند که مروارید نماد رویاهای خوب و جاودانه شده در دریم کچر می‌باشد.

فواید دریم‌کچر چیست؟
فواید دریم کچر چیست؟

فواید دریم کچر چیست؟

فواید دریم کچر شامل: ایجاد حس آرامش، محافظت از خواب‌های بد و جذب انرژی‌های مثبت هست.

دریم کچرها می‌توانند به عنوان 1 ابزار معنوی برای دفع انرژی‌های منفی و جذب انرژی‌های مثبت استفاده می‌شوند؛ برخی افراد بر این باورند که دریم کچرها می‌توانند به بهبود کیفیت خواب کمک کنند.

خاصیت دریم‌کچر چیست؟
خاصیت دریم کچر چیست؟

خاصیت دریم کچر چیست؟

خاصیت دریم کچر می‌تواند به عنوان یک ابزار برای تقویت تمرکز و تفکر مثبت در نظر گرفته شود؛ دریم کچرها خواص آرام ‌بخشی دارند و می‌توانند در زمان مدیتیشن (یوگا) برای تقویت قدرت درونی و افزایش انرژی‌های مثبت استفاده می‌شود.

کاربردهای دریم کچر

امروزه مردم از دریم کچر بیشتر از این که به عنوان نوعی طلسم کاربرد داشته باشد، به عنوان وسیله‌ای برای تزیین دکور و زیبایی محیط خانه خود استفاده می‌کنند؛ طرح سنتی دریم کچر و طرح مدرن دریم کچر باعث شده امروزه نیز دریم کچر به عنوان یکی از محبوب‌ترین نمادهای تزیینی مورد استفاده قرار گیرد.

دریم کچر چشم نظر

دریم کچرها گاهی با نماد چشم نظر تزیین می‌شوند که به عنوان یک نماد محافظتی در برابر چشم بد و انرژی‌های منفی شناخته می‌شود.

دریم کچر 7 چاکرا چیست؟
دریم کچر هفت چاکرا چیست؟

دریم کچر هفت چاکرا چیست؟

برخی از دریم کچرها با نمادهای 7 چاکرا تزئین می‌شوند که می‌توانند به تعادل و هماهنگی انرژی‌های بدن کمک کنند.

دریم کچر هفت چاکرا را می‌توان هفت دریم کچر کوچک با رنگ‌های گوناگون دانست که به یکدیگر متصل شده‌اند؛ چاکرا محل تمرکز انرژی متا فیزیکی در بدن می‌باشد که به باور برخی از مردم در بدن انسان 7 عدد چاکرا موجود می‌باشد؛ دریم کچر هفت چاکرا افزون بر دور کردن بختک‌ها، می‌تواند انرژی‌ها و افکار منفی را از انسان نیز دور سازد.

کابوس گیر هفت چاکرا معمولاً متشکل از 7 رنگ (رنگین کمان) می‌باشد، چرا که هر یک از چاکراهای بدن مانند رنگین کمان دارای رنگ ویژه خود هستند و در کنار هم هفت رنگ (رنگین کمان) را تشکیل می‌دهند؛ برخی از دریم کچرهای 7 چاکرا به جای داشتن هفت حلقه، از یک حلقه بزرگ و پرهای رنگین گمانی تشکیل می‌شوند.

دریم کچر را کجا آویزان کنم؟
دریم کچر را کجا آویزان کنیم؟

دریم کچر را کجا آویزان کنیم؟

اگر مانند سرخ پوستان Ojibwe (اوجیبوه)، به عقیده شما دریم کچر می‌تواند برای جلوگیری از کابوس‌ها موثر باشد، باید دریم کچر در هنگام خواب بالای سر آویزان شود؛ چرا که به عقیده سرخ‌پوستان، رویاها در هنگام شب در بالای سر فرد و در هوا شناور هستند.

مکان‌های معمول برای آویزان کردن دریم کچرها بیشتر در اتاق خواب در بالای سر و در جایی که نور خورشید به آن بتابد، تا بتوانند رویاها و خواب‌های بد را پاک کند.

انتخاب بهترین دریم‌کچر کدام است؟
انتخاب بهترین دریم کچر کدام است؟

انتخاب بهترین دریم کچر کدام است؟

دریم کچرها امروزه در رنگ‌های گوناگون در بازار موجود هستند و خریداران به‌ دل‌خواه انتخاب می‌کنند.

برخی از بهترین و محبوب‌ترین دریم کچرهای رنگی:

  1. دریم کچر صورتی: رنگ صورتی دریم کچر به نشانه عشق و علاقه برای افراد می‌باشد.
  2. دریم کچر سبز: رنگ سبز نمادی از سلامتی و آرامش در دریم کچرها محسوب می‌شود.
  3. دریم کچر زرد: دریم کچرهای زرد برای افراد می‌تواند حس خوشی و سرزندگی ایجاد نماید.
  4. دریم کچر آبی: دریم کچر آبی برای مردم می‌تواند نشان دهنده امید و آرامش خاطر باشد.
  5. دریم کچر قرمز: دریم کچر قرمز می‌تواند نماینده خوشبختی، شور و دل‌بستگی برای افراد باشد.
  6. دریم کچر بنفش: دریم کچر بنفش بهترین رنگ برای رشد سطح معنوی و روحانی مردم شمرده می‌شود.
  7. دریم کچر نارنجی: دریم کچر نارنجی برای ثبات مالی و کسب موفقیت بهترین گزینه برای شما خواهد بود.
  8. دریم کچر سفید: بسیاری از افراد دریم کچر سفید را به دلیل داشتن خوابی آرام، توازن انرژی و بدون استرس انتخاب می‌نمایند.
  9. دریم کچر مشکی: دریم کچر مشکی، بهترین رنگ برای احساس امنیت و حفاظت است؛ دریم کچر مشکی بیشتر برای اتاق کودکان استفاده می‌شود.

در کل دریم کچرها به صورت ساده یا پیچیده دارای رنگ‌هایی هستند که برخی از آنها محبوب‌تر از سایرین می‌باشد. در این قسمت به صورت مختصر به راهنمای انتخاب بهترین رنگ دریم کچر پرداختیم. می‌توانید به توجه به سلیقه خود رنگ دل‌خواه خود را انتخاب نمایید.

کلام آخر درباره دریم کچر

در مقاله به بررسی اینکه دریم کچر چیست پرداختیم و دانستیم که تاریخچه و داستان دریم کچر یا کابوس گیر مربوط به قبیله های سرخ پوست آمریکای شمالی هست؛ همچنین فواید دریم کچر، کاربرد دریم کچر، دریم کچر هفت چاکرا چیست و بهترین محل برای آویختن دریم کچر را نیز خدمت شما بیان نمودیم.

نتیجه‌ گیری درباره دریم کچر

دریم کچرها نه تنها به عنوان یک وسیله تزئینی زیبا شناخته می‌شوند، بلکه به ‌عنوان نماد سنتی از فرهنگ و باورهای بومی آمریکایی، اهمیت فراوانی دارند؛ آن‌ها نمادی از محافظت، عشق و انرژی‌های مثبت هستند و می‌توانند به عنوان یک ابزار معنوی برای بهبود خواب و آرامش استفاده می‌شوند.

سوالات متداول درباره دریم کچر

1. آیا دریم کچرها واقعاً کار می‌کنند؟

 برخی افراد بر این باورند که دریم کچرها می‌توانند به دفع کابوس‌ها و جذب رویاهای خوب کمک کنند، در حالی که برخی دیگر آن‌ها را تنها به عنوان یک وسیله تزیینی می‌بینند.

2. آیا استفاده از دریم کچرها در هر فرهنگی مجاز است؟

 در حالی که دریم کچرها در فرهنگ بومی آمریکایی ریشه دارند، امروزه در سراسر جهان به عنوان یک وسیله تزیینی و معنوی استفاده می‌شوند.

3. دریم کچرها را چگونه تمیز کنیم؟

 برای تمیز کردن دریم کچرها، می‌توانید از یک پارچه نرم و خشک استفاده کنید و به آرامی گرد و غبار را از روی آن‌ها پاک کنید.

4. چه موادی برای ساخت دریم کچر استفاده می‌شود؟

 مواد مورد استفاده برای ساخت دریم کچر شامل حلقه‌های چوبی، نخ، پر، مهره و گاهی اوقات اشیاء دیگر برای ساخت دریم کچر استفاده می‌شود.

5. آیا دریم کچر تنها یک آویز تزیینی است؟

دریم کچر نه تنها یک آویز تزئینی هست، بلکه به عنوان یک نماد محافظتی در برابر چشم بد و انرژی‌های منفی در فرهنگ‌های بومی آمریکا شناخته می‌شود.

6. چرا دریم کچر به عنوان شکارچی رویا شناخته می‌شود؟

قبایل لاکوتا و اوجیبوه به این نماد به عنوان محافظ رویاها باور داشتند و آن را برای محافظت از کودکان در مقابل کابوس‌ها می‌ساختند.